Saturday 21 January 2023

TAHUN 2023 GILIRAN ZODIAK ARNAB

 
Tahun 2023 ialah tahun Arnab, bermula dari 22 Januari 2023 (Tahun Baru Cina), dan berakhir pada 9 Februari 2024 (Malam Tahun Baru Cina). Tanda Arnab adalah simbol umur panjang, keamanan, dan kemakmuran dalam budaya Cina. Tahun 2023 diramalkan menjadi tahun harapan.
 
Arnab adalah yang keempat daripada 12 haiwan zodiak. Legenda mengatakan bahawa arnab itu bangga, bahkan sombong dengan kepantasannya.
 
Suatu hari, Kaisar Giok mengatakan bahawa urutan zodiak akan ditentukan oleh urutan di mana haiwan tiba pada hari raya.
Arnab pergi pada waktu fajar. Tetapi ketika dia sampai di sana, tidak ada binatang lain yang dapat dilihat. Memikirkan dia jelas akan menjadi yang pertama, dia melangkah ke samping dan tidur siang.
 
Namun, ketika dia terbangun, tiga haiwan lain sudah tiba. Salah satunya adalah Lembu yang selalu dia pandang rendah. Dua lagi yang tiba lebih awal ialah Tikus dan Harimau. Lapan lagi zodiak ialah Naga, Ular, Kuda, Kambing, Monyet, Ayam, Anjing dan Babi
 
Hubungan Arnab dengan bulan dalam mitologi Cina telah mencipta tanda yang mementingkan kecantikan. Mereka adalah makhluk sensitif yang sangat mementingkan kedamaian dan ketenangan. Arnab juga merupakan tanda yang menunjukkan umur panjang dan keberuntungan.
 
Mereka tekun, berbakat dan bercita-cita tinggi. Arnab sangat bijaksana dan dapat merundingkan kontrak dengan kejelasan yang membimbangkan. Mereka adalah orang-orang yang menyenangkan, baik dan perhatian terhadap kepekaan orang lain, Arnab tahu bagaimana mengambil sesuatu tanpa perlu terlalu tertekan.
 
Tahun Arnab sebelum ini ialah 2011, 1999, 1987, 1975, 1963 dan 1951.


Gambar - Anak arnab baharu dilahirkan

No comments:

Post a Comment