Wednesday 8 November 2023

BAIK ADA MAKNA TU – PAK ALI

 
Dalam satu babak filem Madu Tiga, Pak Ali berkata pada anak perempuannya, “baik ada makna tu”. Anak perempuannya, Cik Rohani memuji En Jamil di hadapan ayahnya, setelah si Jamil berlagak tunjuk baik, jauh bezanya dengan apa yang dikatakan sebelum kepulangan Cik Rohani. Segala-galanya berubah setelah Cik Rohani tiba-tiba muncul di hadapan pintu. Yang menjadi mangsanya Encik Rafi.

Babak pendek itu penuh pengajaran. Kita kena berhati-hati jika tiba-tiba ada individu atau pihak tiba-tiba berubah kata dan tindak dalam satu-satu perkara, yang jauh bezanya dengan apa yang ditunjukkan sebelumnya.

Tidak kisahlah sama ada perubahan itu memberi kesan baik kepada kita atau sebaliknya. Perubahan yang bersifat 180 darjah ini tentu “ada makna” seperti kata Pak Ali. Perubahan yang bukan bersandarkan kepada fakta, tetapi dibayangi oleh auta.

Begitulah halnya dengan yang dilakukan oleh Ahli Parlimen dari BERSATU yang mengisytiharkan sokongan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Bermula dengan Ahli Parlimen Kuala Kangsar, melarat kepada Labuan, Gua Musang dan terbaharu ialah Jeli.

Mengapa perkara ini berlaku? Adakah mereka benar-benar sudah berubah pendirian dan menjadi faktor kepada perubahan sokongan atau akan ada lagi yang berbuat demikian dalam masa terdekat?

Kepada PH dan BN, jangan terlalu gembira dengan apa yang berlaku sekarang. Ambillah pengajaran kata-kata Pak Ali.

Politik penuh dengan perkara mengejutkan. Diwarnai dengan tipu muslihat dan kepentingan diri.

No comments:

Post a Comment