Para ulama berbeza pandangan mengenai agama
Ashab al-Kahfi yang kisahnya disebut dalam al-Quran. Pandangan pertama
mengatakan bahawa mereka adalah beragama Yahudi kerana orang Yahudi pada zaman
Nabi SAW bertanya kepada baginda mengenai Ashab al-Kahfi, tidak mungkin Yahudi
bertanya kepada Nabi SAW jika Ashab al-Kahfi itu beragama Kristian.
Hal ini sebagaimana yang dijelaskan oleh
Imam Ibn Kathir: “Telah disebutkan bahawa mereka mengikuti agama Nabi Isa yang
merupakan anak kepada Maryam. Namun secara zahirnya mereka sebelum agama
Nasrani, kerana jika mereka mengikuti agama Nasrani, para pendeta Yahudi tidak
akan memberi perhatian untuk memelihara kisah mereka, kerana permusuhan mereka
dengan Nasrani.”
Manakala menurut Syeikh Tahir Ibn Asyur
berkemungkinan agama Yahudi dan Nasrani mengetahui tentang satu kaum yang
dikenali dengan Ashab al-Kahfi dan mereka saling mendakwa bahawa kaum itu
adalah dari kalangan orang soleh agama mereka. Walau bagaimanapun menurut
kebanyakan ulama Ashab al-Kahfi adalah beragama Nasrani.
Imam Ibn Jarir al-Tabari meriwayatkan
perkataan mujahid dengan katanya: “Syariat mereka iaitu Ashab al-Kahfi adalah
mengikut syariat Nabi Isa menurut sebilangan ulama salaf.”
Ulama berbeza pandangan mengenai agama yang
dianuti oleh pemuda Ashab al-Kahfi namun menurut pandangan yang kuat mereka
adalah mengikuti agama Nasrani. Penggunaan istilah agama Kristian hanya muncul
setelah Nabi Isa diangkat ke langit.
Manakala perkataan christ memiliki
maksud yang sama dengan perkataan al-masih dalam bahasa hebrew yang
bermaksud Rasul yang dipilih dan ia disebutkan dalam al-Quran.
Oleh itu mengatakan bahawa Ashab al-Kahfi
adalah beragama Kristian tidak menjadi kesalahan. Namun harus dibezakan antara
agama yang diubah dan ditokok tambah dari ajaran tauhid yang sebenar dengan
agama tauhid yang dibawa oleh Nabi Isa. Dalam pegangan akidah Islam, semua
agama yang datang sebelum Islam telah dimansukhkan dengan kedatangan Islam.
Rujukan
No comments:
Post a Comment