Kereta Api Kerajaan Muar (KKM) atau Muar
State Railway (MSR) tercatat dalam sejarah sebagai antara pengangkutan terawal
di negara ini, menghubungkan bandar Muar hingga ke Sungai Pulai dekat Parit
Jawa sejauh 22.5 kilometer yang beroperasi dari 1889 hingga 1925.
Sejarahnya bermula pada tahun 1888, apabila
Maharaja Abu Bakar mengemukakan idea membina landasan kereta api yang
menghubungkan bandar Maharani dan Parit Jawa di Muar. Landasan itu siap dibina
pada tahun 1890.
Penyediaan pengangkutan ini dibuat
berikutan kedudukan daerah ini semakin maju khususnya dalam bidang pertanian
terutama dengan tanaman gambir, kelapa dan pinang bagi membawa keluar hasil
tanaman kerana keadaan jalan perhubungan darat yang kurang baik, selain ancaman
lanun sekiranya melalui laut.
Perkhidmatan KKM bukan sahaja menjadi nadi pembangunan
ekonomi di daerah ini pada waktu itu, malah menjadi alat perhubungan masyarakat
untuk ke bandar. Adanya KKM, ia banyak membantu membangunkan ekonomi di daerah
Muar dan juga kawasan di Utara Johor.
Selain menjadi alat pengangkutan komoditi, KKM
juga turut menyediakan beberapa gerabak khas untuk digunakan bagi membawa
penduduk yang berulang alik dari bandar ke Parit Jawa dan sebaliknya.
KKM mempunyai lapan gerabak, lima
daripadanya untuk penumpang dan selebihnya digunakan untuk tujuan mengangkut
barang. Seperti kereta api biasa, gerabak penumpang ini dipecahkan kepada tiga
kelas iaitu satu, dua dan tiga.
Semua penumpang dikenakan tambang lima sen
bagi setiap batu perjalanan sehala. Bagaimanapun, pelajar yang bersekolah dalam
aliran Inggeris dikecualikan tambang kerana kerajaan ketika mahu menggalakkan
pendidikan dalam kalangan masyarakat di Muar.
Bagaimanapun sambutan terhadap perkhidmatan
kereta api KKM ini mulai berkurangan apabila Jalan Abdul Rahman siap dibina
pada 1918 yang menyebabkan beberapa kenderaan mula mengambil alih.
Selain itu, kos penyelenggaraan KKM
termasuk landasan kereta yang tinggi juga menyebabkan kemerosotan pendapatan
syarikat terbabit yang agak ketara berbanding penggunaan kenderaan lain.
Selain itu, kemerosotan harga komoditi
termasuk getah juga menjadi penyumbang kepada kemerosotan pendapatan syarikat
hingga akhirnya operasi KKM ditamatkan pada 1925.
Keterangan gambar - Kepala kereta api digunakan KKM dipamerkan di Tanjung Emas, Muar.
Foto oleh - Syarafiq Abd Samad
No comments:
Post a Comment