Justeru, setiap pekerja perlu
bersedia menghadapi cabaran dengan memastikan dapat menyesuaikan diri terhadap
persekitaran yang sentiasa berubah dalam era globalisasi kini.
Dengan kata lain, mengharapkan satu
pekerjaan sepanjang hayat tidak menjamin masa depan bagi bakal pencari kerja,
mahupun mereka yang sudah bekerja. Keperluan kemahiran dalam sesuatu tugas
sentiasa berubah yang mana seseorang pekerja yang tidak mampu berubah dalam
penguasaan kemahiran terkini tidak dapat bertahan lama dalam alam pekerjaan.
Dahulu tugas kerani hanya memerlukan
kemahiran menaip dengan menggunakan mesin taip. Siapa yang ingin menjadi kerani
perlu mengikuti kursus jurutaip. Sebab itu, pada beberapa dekad lalu, individu
yang mempunyai kemahiran menaip telah cukup syaratnya untuk menjadi kerani.
Tetapi kini, kemahiran menaip
menggunakan mesin taip telah menjadi satu sejarah. Banyak pejabat kini tidak
lagi memiliki mesin taip. Fungsinya telah diambil oleh komputer. Dengan kata
lain, setiap kerani yang menggunakan mesin taip dahulu kalau ingin terus kekal
bekerja terpaksa menguasai kemahiran mengendalikan komputer pula. Itu sudah
satu keperluan wajib.
Itu contoh perubahan keperluan
kemahiran bagi tugas kerani atau jurutaip. Hal yang sama juga untuk
bidang-bidang lain. Dahulu mekanik kereta hanya bekerja menggunakan pemutar
skru dan alatan asas lain. Tetapi kini, mekanik kereta kena mampu mengendalikan
alatan komputer dan elektronik untuk melakukan tugas rutin harian.
Kita dapati biarpun tugas yang
dilakukan nampak tidak berubah, tetapi hakikat sebenarnya memerlukan kemahiran
semasa yang perlu disesuaikan dengan pelbagai persekitaran tempat kerja yang
terkini. Oleh itu nilai tambah kepada kemahiran asal perlu sentiasa dilakukan
untuk mampu melaksanakan tugas dengan berkesan.
Sebab itu, proses pembelajaran dan
memperkayakan kemahiran secara berterusan amat penting dikuasai oleh setiap
pekerja. Perkara ini amat penting untuk membolehkan mereka terus kekal
bekerja.
Syarikat dalam pelbagai sektor perlu
bersaing untuk terus hidup sehingga ada yang mengambil tindakan mengurangkan
bilangan pekerja bagi mencatat keuntungan lebih besar. Mereka tidak mahu terus
menggaji pekerja yang tidak produktif untuk keperluan semasa.
Kelulusan akademik di universiti
hanya satu prasyarat ketika memohon pekerjaan. Sedangkan penilaian sebenar
majikan terhadap pekerja adalah bergantung kepada produktiviti semasa. Pekerja
yang tidak mampu memberi keuntungan maksima kepada organisasi akan ditamatkan
perkhidmatan.
Zaman syarikat mengambil pekerja
dengan kebolehan sederhana dan setia saja sudah berlalu. Sekarang ini sesiapa
yang ketinggalan dalam meningkatkan produktiviti berkemungkinan berdepan dengan
kehilangan pekerjaan. Sektor berorientasikan keuntungan hanya mengekalkan
pekerja yang diyakini mampu memberi keuntungan kepadanya.
Manakala pekerja baru yang
benar-benar diyakini berkebolehan menguasai skop tugas yang bakal dilakukan
sahaja yang diambil bekerja.
Negara perlu mempunyai tenaga kerja
tempatan yang berilmu yang boleh menyesuaikan diri dengan perubahan yang
dilakukan sektor tertentu.
Sekiranya siswazah tempatan tidak
mampu memenuhi keperluan pekerjaan masa kini, terutama yang ditawarkan syarikat
besar dari luar negara yang beropeasi di negara kita, tempat itu akan diisi
oleh tenaga kerja dari luar negara.
Justeru, siswazah tidak harus
berpuas hati dengan kemahiran yang diperoleh ketika belajar di universiti.
Kemahiran itu mungkin ‘tepat’ dan ‘betul’ ketika diajar di universiti.
Sedangkan, keperluan ilmu baru perlu dikemaskini setiap masa untuk memenuhi
keperluan tugas semasa.
Siswazah yang memohon pekerjaan akan
diuji dengan pengetahun dan kemahiran terkini. Banyak yang gagal untuk menjawab
soalan yang terkini mengenai bidang kerjaya yang dipohon. Jadi, tidak hairanlah
jika mereka gagal mendapat pekerjaan yang dipohon.
Banyak pemohon kerja hanya
bergantung kepada apa yang dipelajari di sekolah atau universiti untuk
dipersembahkan semasa temuduga, sedangkan pihak penemuduga pula mengharapkan
sesuatu yang lebih terkini.
Perhatikan bagaimana pesatnya
perkembangan dunia teknologi komputer. Setiap masa ada penemuan atau kaedah
penggunaan terbaru mengenai teknologi komputer.
Jadi, jika siswazah sains komputer tidak
mahu terus menimba pengetahuan mengenai bidang itu selepas tamat pengajian,
tidak ada apa lagi yang boleh dibanggakan dengan kelulusan yang dimiliki.
Apa yang dipelajari dahulu hanya
satu sejarah, sedangkan mereka perlu berdepan dengan kenyataan sekarang
mengenai dunia teknologi komputer yang sentiasa berubah.
Ilmu dan kemahiran di universiti
adalah asas untuk terus mencari sesuatu yang terkini. Keperluan tenaga kerja
terhadap sesuatu bidang khusus memerlukan pekerja yang memiliki kepakaran tambahan
dalam bidang berkenaan. Kepakaran itu biasanya perlu diperoleh ketika di luar
masa pengajian formal.
Mereka yang berjaya dalam sesuatu
bidang tidak bergantung kepada apa yang dipelajari di universiti semata-mata. Sebaliknya
kemahiran sebenar bergantung bagaimana potensi diri dibina dalam kerjaya yang
diceburi.
Banyak pelajar cemerlang di
universiti gagal menyerlah dalam bidang kerjaya masing-masing disebabkan
terlalu fasif dalam mempertingkatkan keupayaan bersaing. Kejayaan akademik
bergantung kepada teori, sedangkan kejayaan dalam kerjaya bergantung kepada
keberkesanan perlaksanaan.
Sindrom malas membina potensi diri
dengan cara terus belajar dan menimba kemahiran terkini menyebabkan banyak
pekerja hilang keupayaan daya bekerja sepanjang hayat. Jikapun dapat terus
bertahan dalam industri, mereka sekadar kekal di takat mula-mula bekerja
dahulu.
Negara memerlukan pekerja yang
proaktif, inovatif dan prograsif dalam kerjaya masing-masing bagi
memperkukuhkan kedudukan ekonomi sendiri serta meningkatkan jumlah pekerja
berilmu yang diperlukan Malaysia.
No comments:
Post a Comment