Friday 14 August 2020

Jambatan tidak rosak dalam bencana besar

Jambatan ialah titi besar yang dibina merentangi sungai dan lain-lain untuk lalu lintas kenderaan dan manusia – Kamus Dewan Edisi Keempat. Namun ada jambatan yang dibina di atas daratan tanpa sungai di bawahnya. Kemudian, baharu sungai atau terusan digali di bawahnya. Maka, jadilah ia satu jambatan seperti definisi di atas.

Persoalannya, adakah masih dilayak digelar jambatan jika di bawahnya tidak ada sungai atau gaung atau lurah dalam di bawahnya? Inilah yang terjadi kepada nasib sebuah jambatan di Honduras.  

Sebuah jambatan telah dibina untuk menyeberangi Sungai Choluteca, di Honduras bermula tahun 1996. Jambatan itu direka dan dibina yang tahan apa saja perubahan cuaca dan bencana alam. Tanggungjawab itu diserahkan kepada pakar dari Jepun. Pada tahun 1998, jambatan ini siap dan mula digunakan.

Taufan Mitchtiba melanda pada bulan November 1998 di negara tersebut.  Hujan turun mencurah-curah. Jumlah hujan dalam tempoh 4 hari sama dengan jumlah hujan yang mereka terima dalam tempoh 6 bulan.

Hujan lebat menyebabkan banjir dibawa Sungai Choluteca menghanyutkan  seluruh  kampung,  mencabut pokok-pokok seperti batang mancis, dan mengangkut sebegitu banyak pasir dari gunung-gunung sekelilingnya sehingga mewujudkan padang pasir tiruan. 

Ribut maut membunuh kira-kira 7000 orang dan memusnahkan sekian banyak infrastruktur pertanian dan pengangkutan Honduras. 

Seluruh infrastruktur di tebing sungai musnah, termasuk jambatan. Namun, satu keajaiban jambatan yang baharu siap dibina itu tidak musnah, biarpun hampir semua binaan berhampirannya musnah, termasuk jalan raya yang menghubungkan kedua-dua tebing seperti langsung tiada kesan pernah ada jalan raya di situ.

Lebih mengejutkan, banjir besar itu turut mengubah laluan sungai. Ia tidak lagi mengalir di bawah jambatan. Sebaiknya, mengalir di sebelah jambatan.

Jambatan yang mampu menghadapi kedahsyatan bencana alam itu tidak lagi menyeberangi apa-apa sungai.

Kawasan sekitar telah bertukar menjadi ‘gurun pasir’ yang luas, sedangkan sebelum ini merupakan kawasan yang subur dengan tanaman dan penempatan.

No comments:

Post a Comment