Pada
dasarnya, konsep harta sepencarian tidak dibincangkan secara khusus oleh para
ulama. Malah tidak ada sebarang dalil nas yang jelas berkaitannya. Namun para
ulama telah memberi pelbagai pandangan dalam membicarakan tentang harta
sepencarian.
Ada
yang menyebut ia sebagai “Mata al-Bayt” iaitu perkakasan rumah dan ada yang
menyebut sebagai “Mal al-Zawjayn” yang bermaksud harta suami isteri.
Apa yang jelas, harta sepencarian tidak boleh dianggap sebagai satu akad
perkongsian (al-Syarikah). Ini kerana harta sepencarian dikuatkuasakan melalui
perkongsian hasil suami dan isteri.
Walaupun
ketika akad nikah wujud satu bentuk akad, namun ia tidak boleh dianggap akad
bagi kontrak secara langsung menimbulkan harta sepencarian. Ini kerana, ijab
dan qabul tersebut hanyalah bertujuan menghalalkan satu pergaulan antara suami
dan isteri sahaja.
Jika
dilihat sejarah lampau, harta sepencarian telahpun dianggap sebagai satu bentuk
adat dalam masyarakat Melayu. Menurut Adat Pepatih, ia disebut sebagai ”carian
laki bini”.Misalnya dalam kes Hasmah lwn Jalil, telah diputuskan bahawa harta carian laki
bini hendaklah dibahagikan dua antara suami dan isteri apabila berlaku
perceraian.
Malah
jika diamati, sebelum pindaan Perkara 121(1A), kebanyakan keputusan para hakim
Inggeris berkaitan harta sepencarian lebih cenderung merujuk kepada pemakaian
adat setempat orang Melayu.
Dalam
kes Robert lwn Boto, diputuskan bahawa harta yang menjadi pertikaian dianggap
sebagai harta sepencarian dan mahkamah akan membahagikan setiap setengah
bahagian jika pihak-pihak bersetuju. Ini adalah berdasarkan kepada anggapan
bahawa ia adalah satu adat dan bukannya hukum syarak.
Persoalannya
kini, adakah harta sepencarian itu diktiraf oleh hukum syarak? Sepertimana
disebut sebelum ini, meskipun harta sepencarian tidak dijelaskan oleh apa-apa
dalil nas, namun ulama masih lagi memperakuinya berdasarkan konsep uruf (adat)
dan maslahah setempat.
Ini
mengambilkira soal keadilan kedua-dua pihak selaras firman Allah SWT dalam
Surah An-Nur Ayat 32 menyatakan “orang –orang lelaki beroleh bahagian daripada
usahanya dan orang-orang perempuan beroleh bahagian daripada usahanya juga”.
Maka
apabila sesuatu uruf itu diperakui baik dan sesuai oleh undang-undang
kedudukannya, maka ia akan menjadi peraturan yang perlu dipatuhi. Malah ia
selaras dengan kaedah fiqh antaranya ialah ”adat yang diakui sebagai hukum” dan
juga ”uruf itu diiktibarkan oleh syarak”.
Oleh
itu, kini hata sepencarian telahpun dianggap sebahagian daripada undang-undang
Islam. Malah Mahkamah Syariah telahpun diberi bidangkuasa khusus dan eksklusif
bagi membicarakannya.
Ia juga telah diperuntukan dalam semua Enakmen Pentadbiran Keluarga Islam di
setiap negeri dan juga dalam Arahan Amalan Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia
(JKSM).
Misalnya
di bawah Seksyen 2 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003
“harta sepencarian” ditafsirkan sebagai harta yang diperoleh bersama oleh suami
isteri semasa perkahwinan berkuat kuasa mengikut syarat-syarat yang ditentukan
oleh Hukum Syarak.
Berdasarkan
takrif yang diperuntukan, bolehlah difahami bahawa harta sepencarian
termasuklah harta sama ada harta alih atau tidak alih yang diperoleh suami dan
isteri melalui usaha mereka bersama dan bukannya daripada satu pihak sahaja
semasa perkahwinan.
Harta yang dikumpul selepas perceraian atau kematian tidaklah boleh dianggap
sebagai harta sepencarian.
Namun
kini, konsep harta sepencarian telah mula diluaskan termasuk juga harta yang
diperoleh suami melalui usahanya sendiri semasa perkahwinan dengan sumbangan
secara tidak langsung daripada isteri.
Sumbangan tidak langsung bermaksud suatu usaha yang disumbangkan oleh mana-mana
pasangan dalam mendapatkan harta itu di mana usaha yang disumbangkan adalah
kecil berbanding dengan hasil atau manfaat sumbangan itu yang menghasilkan
sesuatu harta yang besar.
Ini
bermaksud, salah satu pasangan memberi sumbangan secara tidak langsung sama ada
melalui idea, dorongan, nasihat, keselesaan, ketenteraman dan sebagainya kepada
pasangan satu lagi yang berusaha dan berjaya dalam mendapatkan harta itu.
Dalam
kes Tengku Anum Zaharah, mahkamah memutuskan bahawa harta yang menjadi
pertikaian ialah harta sepencarian hasil daripada sumbangan tidak langsung
isteri yang berketurunan berpengaruh. Kesan pengaruh isteri membolehkan
suaminya mendapat gelaran Datuk dan berjaya memajukan perniagaannya.
No comments:
Post a Comment