Ibnu Taimiyah mengkritik teori Syiah tentang
Imamah seperti yang menjadi tema dominan pada tulisannya, Minhaj as Sunnah.
Konsep Syiah tentang Imamah dikatakannya tidak mempunyai dasar dalam Al-Quran
maupun As-Sunnah serta akal sihat.
Ibnu Taimiyah menyebut bahawa Imamah
merupakan punca perpecahan dan kelemahan umat Islam, kerana Syiah sendiri tidak
sepakat dalam kepemimpinan seorang Islam. Bahkan perbezaa mereka tentang
masalah tersebut lebih membahayakan daripada aneka perbezaa pada sebahagian
umat Islam yang lain.
Konsep Syiah tentang Imam “yang dinanti”
sebagai tanpa cela dan dosa juga gagal memecahkan banyak persoalan umat.
Ibnu Taimiyah lebih menyukai Bani Umayyah
daripada Syiah. Bani Ummayah ia pandang mampu membimbing rakyat untuk
mewujudkan tata pergaulan dunia maupun spiritual kerana mempunyai kepemimpinan
dan pemimpin yang nyata walaupun tentu tidak lepas dari beberapa kelemahan.
Sedangkan Syiah yang menggantungkan diri pada wujud yang tak nampak dipandang
tidak mampu menyajikan pengabdian yang sebenarnya.
Menurut pandangan Ibnu Taimiyah, tidak ada
dasar dalam al-Quran dan as-Sunah tentang teori khilafah tradisional maupun
teori kepimpinan yang mutlak. Sebaliknya, Islam dilihat sebagai suatu tata sosial yang mempunyai hukum
tertinggi, iaitu hukum Allah. Oleh sebab itu, ia sama sekali tidak tertarik
pada negara dan bentuknya meskipun menerima negara itu sebagai sebuah keperluan
agama.
Ertinya, negara Islam yang dianggap memenuhi
syarat adalah sebuah pemerintahan yang mendasarkan pada syariat sebagai
penguasa tertinggi.
Kehadiran Ibnu Taimiyah dengan pandangan
tentang syariat sebagai sumber kekuasaan tertinggi dan mutlak bagi segala ragam
kekuasaan dan kekuatan menghindarkan sebuah gerakan Islam yang teokrasi.
Menurut Ibnu Taimiyah, seorang hakim muslim
mestinya tidak mengikatkan diri secara kaku pada suatu tafsiran Al-Quran
tertentu, terutama dalam berbagai persoalan yang sifatnya kontroversial. Suatu
pemikiran yang baik dapat saja diterima meskipun tidak selaras dengan empat
mazhab hukum Islam.
Ibnu Taimiyah sendiri juga mengeluarkan
fatwa-fatwa yang sebahagian tidak sejalan dengan salah satu dari mazhab-mazhab
tersebut.
Kebebasan berpendapat itu dimaksudkan untuk
menyanggah padangan bahawa ulama “pemerintah” adalah para penentu keputusan
terakhir dalam berbagai masalah sekaligus ditujukan untuk membendung
kecenderungan untuk memonopoli proses pengambilan keputusan.
Sebab itu, Ibnu Taimiyah tidak cenderung
mengakui keberadaan ahlul-halli wal-aqli (dewan perumus undang-undang dan
pemilih) seperti yang berlaku pada teori-teori khilafah tradisional. Semua itu
cenderung untuk mengikis unsur-unsur teokrasi dalam sistem pemerintahan Islam.
No comments:
Post a Comment